Det har blivit dags att ge Flipboard en andra chans. Tidigare har jag avfÀrdat iPad-appen som snygg men inte sÀrskilt anvÀndbar. Jag har nog haft fel.
IgÄr skrev Joakim Jardenberg om Dagens Flip, ett twitterflöde dÀr han postar lÀnkar till dagens, i sitt tycke, viktigaste nyheter. LÀnkarna gÄr givetvis att följa frÄn twitter.com eller valfri Twitter-klient. Men det Àr nÀr det lÀggs till i Flipboard som det blir riktigt bra.
NÀr jag ÀndÄ var inne i Flipboard och testade Dagens Flip upptÀckte jag ocksÄ att stödet för bÄde Google Reader och Twitter har förbÀttrats avsevÀrt. Nu Àr det inte lÀngre "allt eller inget" som gÀller. IstÀllet kan man som anvÀndare vÀlja vilka mappar i Google Reader som ska synkas, eller vilka delar av Twitter man vill följa i Flipboard. Bland annat. Om det hÀr verkligen Àr nytillkomna funktioner, eller bara jag som tidigare tittat slarvigt lÄter jag vara oskrivet, men stor skillnad gör dem i alla fall.
Men det Àr inte att titta pÄ Flipboard idag som Àr det mest spÀnnande. IstÀllet Àr det intervjun frÄn julveckan som jag bÀddat in hÀr ovan, dÀr Flipboards vd Mike McCue pratar om framtiden, som jag gör mig mest nyfiken.
FrÄn en publicistisk synvinkel Àr diskussionen om annonsformat intressant. McCue jÀmför bland annat dagens webbannonser med de som finns i tryckta magasin. Den ena sorten tycker lÀsarna Àr mest i vÀgen, de andra lÀser de ofta med stor behÄllning. Genom att i Flipboard Äterinföra "tidningssidan" som begrepp (istÀllet för att skrolla nedÄt allteftersom man lÀser blÀddrar man sig igenom innehÄllet, helsida efter helsida) ger det ocksÄ bÀttre annonsmöjligheter, menar han. Annonserna gÄr att göra lika snygga som i tryck, men med samma förbÀttrade precision som pÄ webben.
Och ur anvÀndarvinkel Àr det ocksÄ spÀnnande att höra hur de tÀnker angripa det som jag tycker varit Flipboards största svaghet: Att programmet inte klarar det enorma informationsflödet som kommer via Facebook, Twitter och RSS-prenumerationer. Hos Flipboard funderas det en hel del om hur smarta filter kan hjÀlpa till. I somras, nÀstan samtidigt som Flipboard lanserades, köptes Ellerdale. Det företaget utvecklade algoritmer som kan vaska fram det viktigaste ur varje anvÀndares flöde.
Jag flyttar fram Flipboard till min iPads första skÀrm, och ger programmet en ny chans ett tag framöver.